Acasa Afaceri Plan de afaceri sau studiu de fezabilitate. Care este diferenta dintre ele si la ce iti sunt utile?

Plan de afaceri sau studiu de fezabilitate. Care este diferenta dintre ele si la ce iti sunt utile?

7 min
plan de afaceri - business plan
fericita-divette.ro

Esti proprietar de afacere sau doresti sa-ti deschizi o mica afacere, trebuie sa stii care sunt primii pasi pe care trebuie sa-i faci. Inainte de a demara un business  este important sa ai cunostinte vaste despre ceea ce presupune un plan de afaceri, cum se face acesta sau ce inseamna studiul de fezabilitate. De asemenea, este important e sa stii si in ce ordine trebuie facute, in asa fel incat afacerea sa fie profitabila. Un plan de afaceri potrivit te va ajuta sa ai o viziune clara si date exacte despre ce trebuie sa faci pentru ca business-ul tau sa fie profitabil. Iti faciliteaza creearea anumitor strategii viabile afacerii tale.

In cele ce urmeaza incercam sa-ti oferim informatii utile menite sa clarifice mai bine aceasta situatie.

Care este diferenta dintre un plan de afaceri si studiul de fezabilitate?

Desi sunt notiuni diferite, se creeaza de multe ori confuzii intre planul de afaceri si studiul de fezabilitate.

Un plan de afaceri porneste de la o idee, ce trebuie descrisa, de la implementarea sa pana la obtinerea primelor rezultate. La intocmirea unui plan de afaceri trebuie sa se cunoasca atat produsul, cat si agentul economic, considerate principalelele date.

plan de afaceri - business plan

Studiul de piata trebuie sa fie specific fiecarui proiect si trebuie sa includa informatii despre: nevoile identificate in domeniul major de interventie, cererea pentru rezultatele imediate ale proiectului, tehnologii sau servicii create de catre proiect, consumatorii, ceilalti competitori si interesul pentru rezultatele pe termen lung ale proiectului.

Un plan de afaceri se va distinge clar prin planificare si rezultate asteptate ale investitiei, astfel de probleme fiind obiective ale studiului de afaceri.

In cazul studiului de fezabilitate, doar firma este considerata element dat. Produsul care se va realiza dupa implementarea proiectului de investitii se contureaza odata cu realizarea studiului, acesta reprezentand un element variabil. Specialistii sunt de parere ca studiile de fezabilitate preced planurile de afaceri si nu invers.

Un studiu de fezabilitate este un document complex, cu un grad de detaliere mult  mai mare decat in cazul planurilor de afaceri. Rolul principal al acestuia este de a afla care este cea mai buna varianta de dezvoltare a activitatii intreprinderii, prin analizarea mai multor optiuni de realizare a unui proiect de investitii.

Acestea urmeaza sa se contureze dupa realizarea unui analize de diagnostic, parte esentiala in orice studiu de fezabilitate.

Chiar daca majoritatea agentilor economici au profile de activitate identice, fiecare agent economic  este diferit si are caracteristici proprii. De aceea, studiul de fezabilitate are ca scop esential diminuarea sau chiar eliminarea riscurilor din procesul investitional.

Astfel, elementele de natura economica, financiara, umana, tehnica, informationala sau de marketing, pe baza carora se stabileste fezabilitatea proiectelor de investitii sunt urmatoarele:

– Datele tehnice ale investitiei

– Dimensiunea efortului investitional

– Indicatorii economico-financiari ai proiectului

– Potentialul uman

 

Ce trebuie sa ai in vedere la realizarea unui plan de afaceri?

Planul de afaceri, destinat infiintarii unei noi firme, trebuie sa aiba urmatorul format:

  1. Scopul

Scopul planului contine o scurta descriere a obiectivelor Planului de Afaceri. Acesta va fi folosit ca document de baza pentru propunerea financiara  si intocmirea bugetului. In descriere trebuie utilizate cuvinte cheie precum: cine, ce, unde, cand, de ce, cum, cat de mult.

  1. Planul de organizare

Acesta trebuie sa contina o scurta descriere a afacerii, a produselor sau serviciilor pe care le veti oferi, locatia, implementarea proiectului, despre management si personalul responsabile de afacere si o scurta descriere a costurilor de operare si de intretinere.

  1. Planul de marketing

Planul de Marketing defineste toate componentele strategiei tale de vanzari. Aici se vor regasi detalii cu privire la analiza pietei, la vanzari, publicitate si realtii cu publicul.

  1. Evaluarea riscurilor
  2. Planul financiar si de afaceri

Aici se vor furniza proiectiile lunare sau anuale pe o perioada minima ce acopera complet rezultatele de impact propuse in proiect pentru situatiile financiare de Cash Flow, profit si pierdere si bilant semestrial.

Nu neglija aspectul financiar al afacerii tale. Stabileste de la inceput un buget necesar business-ului tau, pentru sediu, angajati, materie prima, marketing si promovare, apoi intocmeste planul de afaceri. In cazul in care vei avea nevoie de un imprumut sau de investitori, planul de afaceri va fi primul document pe care trebuie sa-l prezinti. Ia-ti toate masurile de la inceput.

Afla mai multe despre planul de afaceri si vezi cum arata un model de plan de afaceri aici.

Incarcati mai multe articole inrudite
Incarca mai mult de Andreea Miru
Incarca mai mult in Afaceri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citeste si...

Cum îți crești afacerea în design interior: strategii eficiente pentru a învige concurența

Designul interior câștigă din ce în ce mai multă popularitate, iar concurența este acerbă.…