Francize la cheie din Romania – exemple de francize

Ce inseamna franciza, cum pot deschide o franciza pentru a deveni antreprenor sau care sunt cele mai bune si profitabile exemple de francize, sunt cateva dintre intrebarile pe care si le pun cei care vor sa isi deschida o afacere sigura. Daca si tu te intrebi ce este si cum te poate ajuta o franciza sa ai un business profitabil, gasesti in acest articol toate informatiile de care ai nevoie.

Francize la cheie din Romania - exemple de francize
Francize la cheie din Romania - exemple de francize

Ce inseamna franciza

Asadar, ce inseamna franciza? Franciza se refera la un drept pe care o companie de renume il ofera altei companii care poate sa ii exploateze drepturile de proprietate ale francizorului. Contractul intre cei doi se incheie pe baza unui schimb finanar care este de fapt o parte din profitul pe care beneficiarul trebuie sa il restituie francizorului. Taxele aferentei francizei sunt de regula sub forma de procent din cifra de afaceri.

Avantajele francizei sunt atat pentru beneficiar, pentru ca poate sa exploateze o marca cunoscuta si poate intra mai usor pe piata concurentiala, dar si pentru francizor, pentru ca isi poate extinde afacerea de pe urma careia poate obtine un alt profit. Dezavantajul pentru beneficiar este ca taxele francizei sunt destul de ridicate mai ales pentru un brand de top. Acestea ii pot diminua castigul anual, obtinand doar un procent din tot profitul.

Contractul de franciza

Contractul de franciza este obiectul care da legalitatea acordului incheiat intre cei doi. In contractul de franciza se intalnesc doua parti: francizorul si beneficiarul, numit si concesionar. Acesta poate fi persoana fizica sau persoana juridica.

De fapt, contractul de franciza reprezinta un document consensual in care partile nu trebuie sa ii dea o anumita forma, ale carei obligatii se executa fara vreo intrerupere. Desi contractul are drepturi si obligatii de ambele parti, beneficiarul trebuie sa se supuna regulilor impuse de francizor odata incheiat acest contract de franciza.

Francize Romania

Cat despre francize Romania, daca in anul 2002 existau deja 30 de lanturi de francize in Romania, in 2005 numarul a ajuns la 171 de astfel de magazine (sursa: Wikipedia). Din anul 2006 s-a infiintat prima asociatie non-guvernamentala, Asociatia Romana de Franciza, cu scopul de a promova si a dezvolta franciza ca metoda comerciala.

Cele mai multe dintre francizele prezente pe piata romaneasca sunt francize internationale. Afacerea cu francize in Romania are o reusita destul de mare, datorita notorietatii brandurilor pe care lumea le consuma. Cele mai ieftine francize Romania au un pret de inceput de la 200 euro si ajung si la zeci de mii de euro.

Franciza la cheie

Cele mai cautate francize din Romania la momentul de fata sunt cele de servicii, fast food, saloane cosmetice sau retail. De la an la an, piata creste si apar tot mai multe francize, fie ca sunt de origine internationala sau sunt romanesti. Franciza la cheie este foarte cautata mai ales de catre cei care nu au un spirit antreprenorial. Avantajul este ca nu trebuie sa se gandeasca la strategii si la crearea unui brand, ceea ce ar trebui sa faca in cazul unei afaceri create de la zero.

Francize la cheie din Romania - exemple de francize
Francize la cheie din Romania - exemple de francize

Exemple de francize

Cele mai cunoscute si intalnite francize sunt: franciza McDonald’s, franciza auto, francize fast food, franciza Fornetti, franciza KFC sau franciza Profi. Poti afla mai multe despre aceste exemple de francize mai jos.

Franciza auto

Pentru cei care doresc sa iti deschida o afacere in domeniul auto si sunt pasionati de tot ce tine de masini, pot sa apeleze la franciza auto. Franciza auto poate fi legata atat de servicii de reparatii masini, cat si de intretinere. Iata cateva exemple de francize ale firmelor din domeniul auto: ECOWASH mobile, Mr Cap, Spalare in parcare, Euromaster.

Francize fast food

Spuneam ca cele mai intalnite exemple de francize sunt cele care sunt legate de zona de fast food pentru ca au o rata mare de succes datorita numarului mare de clienti si, desigur, a profitului. Exista multe francize fast food pe care ti le poti deschide in Romania, mai ieftine sau mai scumpe, printre care si urmatoarele exemple de francize:  Subway, STAR Kebab, Chiopstix, King Kebab, Salad Box, New York Pizza.

Franciza McDonald’s

Daca iti doresti o franciza McDonald’s trebuie sa stii ca acestia te aleg pe tine ca beneficiar al acestui brand. Pentru inceput sustii mai multe interviuri iar apoi, daca esti acceptat, vei incepe un program de pregatire de noua luni pentru a acumula experienta in restaurantele lor. Trebuie sa mai stii ca pentru franciza McDonald’s candidatii sunt cei care trebuie sa isi sustina costurile de training. Pentru ei este foarte important ca cel care detine franciza sa cunoasca politica brandului si sa relationeze bine cu oamenii.

Potrivit Profit.ro, franciza McDoland’s se adreseaza doar persoanelor fizice iar costurile pot sa difere in functie de metode de achizitie a restaurantului. Insa trebuie sa stii ca in aceste costuri intra garantia si platile lunare care sunt procent din vanzarile brute. Deschiderea unei francize McDoland’s poate costa aproximativ 1.000.000 euro.

Franciza Fornetti

O alta firma care ofera posibilitatea de franciza, a carei investitii nu depasesc 10.000 euro, este Fornetti. Chiar ei sustin pe site-ul lor faptul ca sistemul de franciza Fornetti pe care il au permite deschiderea unei astfel de afaceri cu o investitie mica. Daca ambele parti sunt de acord cu locul de amplasare a magazinului, atunci se incheie contractul de franciza. Ulterior, dupa ce magazinul este predat, angajatii magazinului Fornetti vin pentru a instrui personalul, dar si pentru a ajuta la transmiterea de comenzi.

Franciza KFC

Compania KFC a inceput sa acorde francize in intrega lume inca din anul 1952. Conform Wikipedia, in Romania lantul de restaurante KFC in sistem franciza a ajuns prin anul 1996. Pentru o franciza KFC taxele totale ajung la suma de 2.000.000 euro, iar contractul de franciza se incheie pe 20 de ani. Partea buna este ca cei de la KFC ofera trainingul gratuit. Acesta este util pentru a putea obtine abilitatile necesare pentru conducerea unei astfel de afacere.

Franciza Profi

In ceea ce priveste aceasta afacere de tip retail, franciza Frofi este inlocuita cu o alta posibilitatate de afacere. Este vorba despre un contract de management, in urma caruia Frofi ofera unui agent spatiul gata functional cu tot cu aprovizionarea facuta. Astfel nu mai este cazul unei investitii asa cum prevede un contract de franciza. Este nevoie doar de o garantie pe care beneficiarul trebuie sa o plateasca in functie de marimea si amplasarea magazinului. Acesta este singura cheltuiala.

Profi nu a declarat un profit aproximativ care poate sa reiasa dintr-o astfel de franciza Profi, insa cel care primeste magazinul trebuie sa lucreze dupa anumite obiective de cresterea a vanzarilor. Acesta primeste un salariu fix, dar si un procent din vanzari.

Francize la cheie din Romania - exemple de francize
Francize la cheie din Romania - exemple de francize

Francize ieftine

Aceste exemple de francize au intr-adevar costuri destul de ridicate pentru ca firmele sunt si branduri de top pe piata romaneasca. Daca doresti sa iti deschizi o franciza, insa nu ai suficienti bani pentru a apela la un brand atat de renumit, poti sa apelezi la varianta francize ieftine.

Asadar, daca vrei sa afli exemple de francize ieftine, trebuie sa stii ca este vorba despre branduri mai putin cunoscute. De exemplu, poti alege sa iti deschizi o franciza in domeniul tamplariei, al sculelor profesionale, al cafelei, produselor artizanale, serviciilor de curatenie, agentiiilor de publicitate sau chiar si o afacere a cosmeticelor din plante naturale. Taxa de franciza pentru acestea poate fi intre 500 euro si 5000 euro.

Daca te intereseaza si alte francize ieftine, insa cunoscute, ai posibilitatea sa alegi dintre (sursa: Francize.ro): Patria Credit - 5.000 - 10.000 euro, Christian Tour - 25.000 - 50.000 euro sau Meli Melo - 25.000 - 50.000 euro.