Acasa Fonduri nerambursabile de pana la 100.000 de euro pentru digitalizarea IMM-urilor

Fonduri nerambursabile de pana la 100.000 de euro pentru digitalizarea IMM-urilor

Printr-un nou program de granturi, microintreprinderile si firmele mici si mijlocii din toate domeniile pot obtine fonduri europene cuprinse intre 30.000 si 100.000 euro pentru achizitii si moderizari destinate digitalizarii IMM-urilor. Banii sunt gestionati de Ministerul Fondurilor Europene si vor fi distribuiti si alocati de catre ADR-uri, Autoritatile de Digitalizare a Romaniei.

Schema de ajutor minimis pentru digitalizarea IMM-urilor



Ministerul Fondurilor Europene a publicat in Monitorul Oficial nr 1257 / 22 schema de ajutor minimis 1486 / 4255 / 2020 prin care IMM-urile pot obtine fondurile nerambursabile pentru digitalizare. De asemenea, a fost stabilita si lista finala a codurilor CAEN excluse de la programul de finantare pentru digitalizarea IMM-urilor.

Valoarea totala a schemei este de 100 de milioane de euro si vor fi acordate in cote de 30.000 – 100.000 milioane de euro din care 90% este nerambursabil. Prin urmare, IMM-urile care beneficiaza de fonduri pentru digitalizare, trebuie sa asigure diferenta de 10% din cheltuielile eligibile si neeligibile din proiect.

Reamintim ca programul pentru digitalizarea IMM-urilor se adreseaza atat celor din domeniul non-IT, cat si celor din domeniul IT care au nevoie de bani pentru dezvoltarea tehnologiilor inovatoare necesare acum.

Cum se dau mai exact fondurile europene pentru digitalizarea IMM-urilor?



Este bine sa punctam faptul ca IMM-urile eligibile pentru obtinerea fondurilor europene de digitalizare nu le vor cere direct de la Ministerul Fondurilor Europene. Acesti bani vor fi solicitati mai intai de ADR-urile din cele 8 regiuni care sub administreaza schema de ajutor minimis pentru digitalizarea IMM-urilor.

Dupa acest prim pas, ADR-urile vor anunta lansa disponibilitatea fondurilor si vor anunta firmele ca se pot inscrie pentru a accesa fondurile. Prin urmare, IMM-urile ar trebui sa fie atente la anunturile facute de ADR-ul de care apartin.

ADR-urile si administrarea granturilor pentru digitalizarea IMM-urilor



Granturile sunt administrate de Organismul Intermediar pentru Promovarea Societatii Informationale (OIPSI) si subadministrate de cele 8 ADR-urile regionale:

  • ADR 1 NE (Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava, Vaslui) – 5.759.000 euro.
  • ADR 2 SE (Braila, Buzau, Constanta, Galati, Tulcea, Vrancea) – 13.374.000 euro.
  • ADR 3 S-Muntenia  (Arges, Prahova, Dambovita, Teleorman, Giurgiu, Ialomita, Calarasi) -14.166.000 euro.
  • ADR 4 SV Oltenia (Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt, Valcea) – 10.773.000 euro.
  • ADR 5 V  (Timis, Arad, Caras-Severin, Hunedoara) – 10.593.000 euro
  • ADR 6 NV (Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Salaj) – 12.897.000 euro.
  • ADR 7 Centru (Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures, Sibiu) – 12.438.000 euro.
  • ADR 8 București-Ilfov (Municipiul Bucuresti, Ilfov) -10.000.000 euro.

Coduri CAEN care NU sunt eligibile pentru obtinerea fondurilor de digitalizare a IMM-urilor



Vor putea obtine fonduri europene toate IMM-urile, mai putin cele care au codurile CAEN:

  • 2611    Fabricarea subansamblurilor electronice (module)
  • 2612    Fabricarea altor componente electronice
  • 2620    Fabricarea calculatoarelor si a echipamentelor periferice
  • 2630    Fabricarea echipamentelor de comunicatii
  • 6201    Activitati de realizare a software-ului la comanda (software orientat client)
  • 6202    Activitati de consultanta in tehnologia informatiei
  • 6203    Activitati de management (gestiune si exploatare) a mijloacelor de calcul
  • 6209    Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei
  • 6311    Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activitati conexe
  • 6312    Activitati ale portalurilor web
  • 7211    Cercetare-dezvoltare in biotehnologie
  • 7219   Cercetare-dezvoltare in alte stiinte naturale si inginerie

Conditii de eligibilitate pentru obtinerea fondurilor de digitalizare a IMM-urilor



Pentru a fi eligibile si a putea obtine fondurile destinate digitalizarii, IMM-urile trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • Sunt firme inregistrare conform Legii societatii 31 / 1990;
  • La data depunerii cererii si a semnarii contractului de finantare se incadreaza la microintreprindere, intreprindere mica sau mijlocie;
  • Nu au inregistrate diferente intre obligatiile de plata restante la buget si sumele de recuperat de la buget;
  • Nu sunt incadrate ca intreprinderi aflate in dificultate;
  • Au sediul social si implementeaza proiectul in regiunea de dezvoltare la care fac solicitarea.

Cine poate folosi fondurile europene pentru digitalizarea IMM-urilor?



O linie de finantare are un buget de 100 de milioane de euro si este destinata microintreprinderilor si firmelor mici si mijlocii din toate domeniile, mai putin a celor din IT. Toate aceste firme pot avea acces la fonduri nerambursabile cuprinse intre 30.000 si 100.000 de euro pentru a achizitiona tehnologie si softuri destinate digitalizarii activitatii. De asemenea, pot folosi fondurile pentru a cumpara solutii de automatizare a taskurilor repetitive, adica RPA-uri (Robot Process Automation).

De fondurile de digitalizare din linia a doua pot beneficia si IMM-urile din IT. Acestea au alocat un buget total de 50 de milioane de euro si vor putea accesa granturi cuprinse intre 1 si 6 milioane de euro pentru dezvoltarea produselor inovative in domeniul tehnologiei informatiei si a comunicatiilor (TIC).

Detalii despre utilizarea fondurilor de digitalizare a IMM-urilor non IT



Deja am mentionat ca IMM-urile care nu activeaza in domeniul IT pot folosi fondurile de digitalizare pentru a achizitiona tehnologia si softurile necesare activitatii lor. Scopul este de a sistematiza cat mai bine munca si de a degreva anganjatii de task-urile repetitive care pot fi preluate acum de RPA-uri.

Concret, activitatile eligibile pentru care IMM-urile non-IT pot folosi fondurile sunt:

  • Achizitionarea de echipamente de tehnologie a informatiei si de telecomunicatii (TIC), instalarea, configurarea si punerea in functiune a acestora;
  • Realizarea retelelor LAN necesare pentru implementarea proiectului de digitalizare a IMM-urilor;
  • Achizitionarea, dezvoltarea sau adaptarea softurilor si licentelor necesare dezvoltarii proiectului;
  • Configurarea si implementarea bazelor de date, migrarea si integrarea structurilor si a solutiilor de automatizare software de tip ERP sau RPA;
  • Achizitionarea unui site de prezentare a companiei, a domeniului si a hostingului;
  • Achizitionarea solutiilor necesare utilizarii semnaturilor electronice;
  • Trecerea arhivelor din format scris pe hartie in format digital indexabil;
  • Achizitia aplicatiilor necesare angajatilor cu dizabilitati;
  • Achizitionarea solutiilor necesare pentru dezvoltarea comertului electronic;
  • Achizitionarea serviciilor de tip Clouds sau SaaS;
  • Achizitionarea de servicii si solutii pentru securitatea cibernetica a aplicatiilor, hostingului si retelelor;
  • Contractarea serviciilor de consultanta pentru elaborarea proiectului si a documentatiei necesara pentru obtinerea finantarii;
  • Contractarea serviciilor necesare instuirii angajatilor care vor folosi tehnologia si aplicatiile implementate.

Detalii despre utilizarea fondurilor de digitalizare a IMM-urilor non IT


Odata cu pandemia, IMM-urile au devenit mai constiente de necesitatatea digitalizarii activitatii, de importanta tehnologiei bazata pe inteligenta artificiala, a facilitatilor de lucru de la distanta si automatizarea task-urilor. Aici se incadreaza si IMM-urile din domeniul IT care pot accesa acum fonduri pentru digitalizare in valoare de maximum 6 milioane de euro. Activitatile eligibile pentru care pot folosi aceste granturi sunt:

  • Achizitionarea de echipamente TIC necesare proiectului, instalarea, configurarea si punerea lor in functiune;
  • Amenajarea centrului de date in care vor fi instalate echipamentele achizitionate pentru proiect;
  • Achizitionarea sau dezvoltarea software-ului necesar implementarii proiectului;
  • Achizitionarea licentelor necesare implementarii proiectului;
  • Configurarea si implementarea bazelor de date;
  • Migrarea si integrarea structurilor de date deja existente;
  • Achizitionarea solutiilor necesare pentru utilizarea semnaturii electronice;
  • Implementarea si dezvoltarea solutiilor;
  • Cercetare industriala si dezvoltare experimentala;
  • Realizarea publicitatii necesara pentru promovarea proiectului;
  • Contractarea serviciilor de consultanta necesare pentru redactarea si documentarea proiectului de finantare;
  • Instruirea angajatilor care vor utiliza solutiile implementate.

Importanta fondurilor de digitalizare a IMM-urilor din IT



Acordand aceste fonduri pentru digitalizare, statul urmareste sa sprijine IMM-urile din IT pentru a putea furniza produse, servicii sau software ITC inovatoare. Astfel, Ministerul Findurilor Europene va finanta investitii in cercetare industriala si dezvoltare experimentale si pentru solutii de inovarea a proceselor sau a organizatiei.

Fondurile vor fi acordate pentru a putea fi dezvoltate solutii TIC aplicabile in IoT, Smart City sau Village, automatizare si sobotizare industriala, inteligenta artificiala si realitate augmentata. De asemenea, este interesat de imbunatatirea solutiilor pentru tranzactiile electronice, securitatea cibernetica, digitalizarea administratiilor publice si de sanatate.

Deja am mentionat ca IMM-urile care nu activeaza in domeniul IT pot folosi fondurile de digitalizare pentru a achizitiona tehnologia si softurile necesare activitatii lor. Scopul este de a sistematiza cat mai bine munca si de a degreva anganjatii de task-urile repetitive care pot fi preluate acum de RPA-uri.

Concret, activitatile eligibile pentru care IMM-urile non-IT pot folosi fondurile sunt:

  • Achizitionarea de echipamente de tehnologie a informatiei si de telecomunicatii (TIC), instalarea, configurarea si punerea in functiune a acestora;
  • Realizarea retelelor LAN necesare pentru implementarea proiectului de digitalizare a IMM-urilor;
  • Achizitionarea, dezvoltarea sau adaptarea softurilor si licentelor necesare dezvoltarii proiectului;
  • Configurarea si implementarea bazelor de date, migrarea si integrarea structurilor si a solutiilor de automatizare software de tip ERP sau RPA;
  • Achizitionarea unui site de prezentare a companiei, a domeniului si a hostingului;
  • Achizitionarea solutiilor necesare utilizarii semnaturilor electronice;
  • Trecerea arhivelor din format scris pe hartie in format digital indexabil;
  • Achizitia aplicatiilor necesare angajatilor cu dizabilitati;
  • Achizitionarea solutiilor necesare pentru dezvoltarea comertului electronic;
  • Achizitionarea serviciilor de tip Clouds sau SaaS;
  • Achizitionarea de servicii si solutii pentru securitatea cibernetica a aplicatiilor, hostingului si retelelor;
  • Contractarea serviciilor de consultanta pentru elaborarea proiectului si a documentatiei necesara pentru obtinerea finantarii;
  • Contractarea serviciilor necesare instuirii angajatilor care vor folosi tehnologia si aplicatiile implementate.

Comentariile sunt inchise.